Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019

Τι είναι ευτυχία

Η ευτυχία είναι ένα πράγμα της ψυχής και όχι του σώματος. 
Η πηγή της βρίσκεται στην αφοσίωση και όχι στην ηδονή, στην αγάπη και όχι στην τέρψη.
Ανρί Λακορντέρ (1802 – 1861)
Η ευτυχία, αποτελεί μια καθημερινή έννοια, αλλά ταυτόχρονα δυσνόητη. Δεν υπάρχει ένας κοινός ορισμός γι’ αυτήν, αφού οι διαφορετικοί επιστημονικοί κλάδοι που ασχολήθηκαν, έδωσαν διαφορετικούς προσδιορισμούς σύμφωνα με το οπτικό πρίσμα, που το έβλεπαν. Η ετυμολογική σημασία αναφέρεται στην ευνοϊκή τύχη, από το ελληνικό πρόθεμα ευ και τύχη, από τη ρίζα τυγχάνω.

Με μια ευρύτερα φιλοσοφική θεώρηση, ευτυχία, σύμφωνα πάντα με το Λεξικό του Lalande, είναι «η κατάσταση της πλήρους ικανοποιήσεως που γεμίζει όλη τη συνείδηση».  Ο ευτυχισμένος άνθρωπος απολαμβάνει τη ζωή, νιώθει καλά και αισιόδοξα, όταν έχει καλές και ισορροπημένες σχέσεις, όταν ζει  μια υγιή και ισορροπημένη ζωή.
Ο  Αριστοτέλης  θεωρεί ότι ευτυχία είναι η ευδαιμονία, που εναρμονίζεται με τον νου.
Ο Επίκουρος πρότεινε τη δική του εκδοχή για το περιεχόμενο και την απόκτηση της ευτυχίας, ταυτίζοντάς την με την εξασφάλιση της σωματικής υγείας, παράλληλα με εκείνη της ψυχικής ηρεμίας
ο Μαχάτμα Γκάντι είπε ότι «Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέφτεσαι, αυτά που λες και αυτά που πράττεις βρίσκονται σε αρμονία».
Ο Καζαντζάκης πάλι είπε ότι : «η ευτυχία είναι πράγμα απλό και λιτοδίαιτο - ένα ποτήρι κρασί, ένα κάστανο, ένα φτωχικό μαγκαλάκι, η βουή της θάλασσας. Τίποτα άλλο».
Ο οικονομολόγος Allan S. Roth λέει πως υπάρχει τρόπος να μετράμε αλλιώς τα λεφτά, ώστε να αυξήσουμε τον πλούτο μας αλλά και να ζήσουμε μια πιο ευτυχισμένη και γεμάτη ζωή. Η μαγική του εξίσωση είναι η εξής: «Πλούτος σε χρόνια = περιουσία σε δολάρια / ετήσια έξοδα». Το μόνο πράγμα που έχουμε και δεν αναπληρώνεται είναι ο χρόνος. Μπορούμε να αποκτήσουμε περισσότερα λεφτά στη ζωή μας, όχι όμως και χρόνο. Άρα αν περιορισουμε τα έξοδα μπορούμε να πετύχουμε το ίδιο πράγμα, αλλά  το κλειδί για την ευτυχία είναι η οικονομική ανεξαρτησία.
Για εμένα η ευτυχία είναι μια έννοια άρρηκτα συνδεδεμένη με την υγεία. Όταν είσαι υγιής έχεις ευεξία, γαλήνη, ηρεμία και ξεκάθαρη σκέψη. Αισθάνεσαι ευγνωμοσύνη γι’ αυτά που έχεις και απολαμβάνεις την ζωή σου. Δίνεις αγάπη και εμπνέεις τους συνανθρώπους σου με σοφία. Είσαι δημιουργικός και νοιάζεσαι για το καλό της κοινωνίας.

Ο Νίτσε ίσως να περιέγραψε με τον πιο ποιητικό τρόπο τον ευτυχισμένο άνθρωπο.
«Ο κίνδυνος του πιο ευτυχισμένου : 
να ‘χεις εκλεπτυσμένες αισθήσεις και λεπτό γούστο
να‘ σαι συνηθισμένος σ’ ότι πιο εκλεκτό και εξαίσιο έχει το πνεύμα, σα να‘ ταν αυτό απλώς η πιο σωστή και κατάλληλη τροφή
να χαίρεσαι μια δυνατή, θαρραλέα, παράτολμη ψυχή
να περνάς μέσα από τη ζωή με ήρεμα μάτια και σταθερό βήμα, έτοιμος πάντα για τις πιο ακραίες καταστάσεις όπως σε μια γιορτή και γεμάτος από τον πόθο για κόσμους και θάλασσες, ανθρώπους και θεούς που δεν έχουν ανακαλυφθεί ακόμα
να ακούς κάθε ευδιάθετη μουσική σαν να‘ ταν σημάδι ότι παράτολμοι άνθρωποι, στρατιώτες, ποντοπόροι χαρίζουν στον εαυτό τους εκεί μια βραχύχρονη ανάπαυση και ευχαρίστηση και ξαφνικά, μέσα στη βαθύτατη απόλαυση της στιγμής, νικιούνται από τα κλάματα κι απ’ όλη τη βυσσινιά μελαγχολία του ευτυχισμένου: 
ποιος δεν θα‘ θελε να‘ ναι όλα αυτά κατοχή του, κατάστασή του!».

Και ο δικός μας ο Μάνος Χατζηδάκης μελοποίησε ένα τραγούδι που το τραγούδησε η Δαλιδά στα Γαλλικά και περιγράφει την ευτυχία με πολύ όμορφο ποιητικό τρόπο:

Θα ’θελες για να με κάνεις πιο ευτυχισμένη
να μου προσφέρεις τον κόσμο μέσα στην αγκαλιά σου,
να κατακτήσω πλούτη μυθικά.
Όμως, αυτά δεν μου χρειάζονται.

Η ευτυχία είναι το λουλούδι στο αυτί μου,
είναι το τραγούδι ενός πουλιού, το πρωί,
είναι η καρδιά μου που ανακαλύπτει θαύματα,
ακόμη κι όταν εσύ δεν μου λες τίποτα.

Η ευτυχία είναι το στόμα σου πάνω στο δικό μου,
είναι η άμμος που κυλάει ανάμεσα στα χέρια μου,
είναι ο φόβος μου όταν περιμένω να ξαναγυρίσεις
κι είναι η χαρά μου όταν ξαναγυρίζεις.

Μέσ’ στη ζωή αυτή, την ευτυχία που μου προσφέρεις
την περίμενα εδώ και πολύ καιρό
και ξέρω πως τώρα τίποτα και κανένας
δεν θα μπορέσει να μου προσφέρει τόση ευτυχία.

Η ευτυχία είναι η μέρα που με ξυπνάει,
είναι ο ουρανός πάνω στα δέντρα που κοιτάζω,
είναι ν’ αφήνω όλα τα χθεσινά μου όνειρα
για ό,τι εσύ πρόκειται να μου φέρεις.

Η ευτυχία είναι η ηχώ ενός ρεφρέν,
είναι η τύχη μου να ζω κοντά σου.
Η ευτυχία απλά
είναι που σ’ αγαπάω
και που μ’ αγαπάς όσο κι εγώ…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου